Budowa kompresorów tłokowych
Budowa kompresora tłokowego obejmuje kilka kluczowych części. Głównym elementem jest cylinder, w którym porusza się tłok. Tłok ten jest napędzany przez wał korbowy za pomocą korbowodu. W cylindrze znajdują się także zawory ssące i wylotowe, które kontrolują przepływ powietrza do wnętrza komory oraz jego wypływ na zewnątrz. Ponadto, w skład kompresora wchodzi także układ smarowania oraz chłodzenia, które mają na celu zapewnienie odpowiednich warunków pracy urządzenia.
Działanie kompresorów tłokowych
Działanie kompresora tłokowego polega na wykorzystaniu ruchu posuwisto-zwrotnego tłoka. Gdy tłok porusza się w dół, w cylindrze powstaje próżnia, która powoduje, że zawór ssący otwiera się, a powietrze lub gaz zasysane są do wnętrza komory. Następnie, gdy tłok zaczyna się poruszać w górę, zawór ssący zamyka się, a ciśnienie w cylindrze wzrasta. W momencie osiągnięcia odpowiedniego ciśnienia, zawór wylotowy otwiera się i sprężony gaz jest wydalany na zewnątrz.
Ilość tłoków w kompresorach tłokowych
Ilość tłoków w kompresorze tłokowym może być różna, w zależności od jego przeznaczenia oraz wymagań wydajnościowych. Najprostsze konstrukcje to kompresory jednotłokowe, które składają się z jednego cylindra i tłoka. Są one stosowane głównie w małych warsztatach czy gospodarstwach domowych, gdzie nie ma potrzeby uzyskiwania dużych ilości sprężonego powietrza.
W przemyśle częściej spotykane są kompresory dwutłokowe oraz wielotłokowe, które charakteryzują się większą wydajnością oraz lepszymi parametrami pracy. W takich urządzeniach liczba tłoków może wynosić od dwóch do nawet kilkunastu. Kompresory wielotłokowe mogą pracować w różnych konfiguracjach, takich jak układ równoległy, szeregowy czy mieszany.